Praćenje i evaluacija inkluzivnog obrazovanja – studijska posjeta Irskoj
Praćenje i evaluacija inkluzivnog obrazovanja – studijska posjeta Irskoj
Od 20. do 22. studenoga 2024. godine kao dio aktivnosti projekta pod nazivom Tematski klasteri zemalja članica (Thematic Country Cluster Activities (TCCA) organizirana je studijska posjeta Dublinu u Republici Irskoj u okviru klastera 2 u kojem sudjeluje Republika Hrvatska uz Republiku Irsku, Republiku Maltu, Veliku Britaniju (Engleski dio) i Republiku Srbiju. Naziv i tema drugog klastera su Sustavi praćenja i evaluacije u politikama inkluzivnog obrazovanja (Monitoring and Evaluation Systems in Inclusive Education Policy (MESIEP). Iz Republike Hrvatske sudjelovale su Vedrana Šenjug Užarević nacionalna koordinatorica aktivnosti Europske agencije za posebne obrazovne potrebe i inkluzivno obrazovanje iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih te savjetnica pravobranitelja za osobe s invaliditetom Lidija Pongrac koja je zamjena članice Predstavničkog tijela Agencije.
Studijska posjeta je podijeljena u tri grupe aktivnosti: predstavljanje rada inspekcije Republike Irske, posjet srednjoj školi St Paul’s CBS – The Brunner i predstavljanje rada pomoćnika u nastavi u Republici Irskoj.
Prezentacija Shirley B. Murphy pod nazivom „Evaluacija inkluzivnog obrazovanja za učenike s dodatnim i posebnim obrazovnim potrebama“ istaknula je važnost inkluzivnog obrazovanja kao ključnog prioriteta. Prezentacija je bila usmjerena na opis procesa i postupka inspekcijskog postupanja u Irskoj. Postupak obuhvaća evaluaciju ishoda učenja i iskustava za učenike s posebnim obrazovnim potrebama, učinkovitu upotreba resursa te koliko se potiče uključenost i jednakost pri čemu su uvijek učenici u središtu evaluacije. Inspektorat se zalaže za pružanje podrške školama u razvoju inkluzivne obrazovne kulture.
Nakon svakog postupanja inspekcije sastavlja se zapisnik, a izvješće inspekcije sadrži ono što se u školi kvalitetno radi te preporuke koje treba provesti kroz akcijski plan. Ključna područja za razvoj uključuju poboljšanje praksi ocjenjivanja, uključivanje roditelja i učenika u individualne obrazovne planove, poboljšanje timskog podučavanja i učinkovito upravljanje posebnim obrazovnim resursima.
Inspektorat organizira i niz webinara ili dokumenata s informacijama za podršku školama u ostvarivanju inkluzije i kvalitetnog obrazovanja.
Značajno je napomenuti da su inspekcijska postupanja u Irskoj kontinuirana i redovita neovisno o pritužbama, traju od tri do pet dana te su prioritetno orijentirani na pružanje podrške školama, a ne kritiziranje škola.
Koliko su značajne potpore inspektora i koliko je riječ o podržavajućoj suradnji naglasili su ravnatelj i osoblje Srednje škole St Paul’s CBS – The Brunner koju smo posjetili te razgovarali s nekoliko učenika.
Ravnatelj škole te drugi prisutni djelatnici podijelili su iskustvo o nedavnoj inspekciji provedenoj u njihovoj školi, a koja je bila usmjerena na inkluzivne prakse i brigu za djecu s posebnim i dodatnim obrazovnim potrebama. Uprava škole izvijestila je da proces ocjenjivanja/praćenja i evaluacije od strane inspekcije općenito vide kao priliku za unaprjeđenje rada škole. Naglasili su i da je prilikom provođenja ovih evaluacija bitno uvijek uzeti u obzir kontekst škole (njenu lokaciju, kulturu, povijesni razvoj…).
Ravnatelj je istaknuo pozitivnu kulturu vrednovanja koja je rezultat razvoja inkluzivne obrazovne kulture. Ranije je postojala tendencija modela inspekcije koja se temeljila na pronalaženju grešaka što danas više nije praksa te se provedeni nadzor u školama doživljava kao pozitivno iskustvo. Sve preporuke koje inspektori u konačnici upućuju rezultat su međusobnih konstruktivnih razgovora i rasprava, a nakon čega se kako je već prethodno rečeno za svaku preporuku izrađuje akcijski plan koji osigurava da evaluacija dovede do opipljivih poboljšanja.
Navedena srednja škola jedna je od škola koja ima dodatne programe i resurse (tzv. DEIS), odnosno dodatne zaposlenike kako bi se učenicima pružile potrebne dodatne potpore kao npr. dodatni program učenja jezika.
Ono što je značajno u Irskoj je da u pojedinim školama postoje učitelji koji su poveznica između obitelji, škola i zajednice u obiteljima koje trebaju takvu potporu, a u cilju kvalitetnog i inkluzivnog obrazovanja.
Značajan je i takozvani tranzicijski program, program koji ima i srednja škola koju smo obišli. Riječ je o mogućnosti korištenja jedne godine prije kretanja u srednju školu na način da učenici po nekoliko tjedana pohađaju različita zanimanja te ista i praktično isprobaju kako bi se u konačnici odlučili što je ono što ih zanima i za što imaju sposobnosti.
U posljednjem dijelu studijske posjete Angela Corcoran je sudionike upoznala s ulogom i izazovima s kojima se Republika Irska suočava u vezi s povećanjem broja pomoćnika u nastavi za učenike s posebnim obrazovnim potrebama. Pomoćnici u nastavi u Republici Irskoj pružaju potporu u hranjenju, održavanju higijene, davanju lijekova, kretanju, rješavanju školskih zadataka učenicima koji imaju potrebu dodatne i značajne potpore i njege. Pomoćnici u nastavi nemaju ulogu učitelja odnosno ne poučavaju učenike niti imaju pedagošku ulogu. U Irskoj postoje izazovi oko toga koja je uloga pomoćnika u nastavi iz njihove perspektive i što se od njih zapravo očekuje u školskoj zajednici.
Prezentacija je zaključena raspravom o praćenju, nadzoru i evaluaciji, naglašavajući potrebu osiguravanja i evaluacije rada pomoćnika u nastavi u okviru inspekcijskih postupanja. Naime, u ovom trenutku u Republic Irskoj nitko ne evaluira njihov rad tijekom procesa inspekcije osim što su dio školskog tima i sudjeluju razgovorima i raspravama inspektora sa školskim osobljem.
Sljedeći studijski posjet bit će u Zagrebu u proljeće 2025. godine.