Konferencija: „Izazovi u sustavu podrške u vrijeme pandemije COVID-19 virusa“
Konferencija: „Izazovi u sustavu podrške u vrijeme pandemije COVID-19 virusa“
Konferencija: „Izazovi u sustavu podrške u vrijeme pandemije COVID-19 virusa“
U organizaciji Udruge za podršku žrtvama i svjedocima u Zagrebu je 17. rujna održana konferencija „Izazovi u sustavu podrške u vrijeme pandemije COVID-19 virusa“. Konferencija je organizirana povodom sedme godine rada Nacionalnog pozivnog centra za žrtve kaznenih djela i prekršaja – 116 006 i četrnaeste godišnjice osnivanja Udruge za podršku žrtvama i svjedocima.
Nakon dosta vremena ovo je jedno od događanja koje se i fizički održalo, a koje se paralelno moglo pratiti i mrežnim putem. Iz Ureda pravobraniteljice za osobe s invaliditetom konferenciji je prisustvovao zamjenik pravobraniteljice Darjo Jurišić.
Svakodnevni život uz još uvijek prisutnu pandemiju COVID-19 virusa situacija je s kojom se prvi puta susrećemo i koja je zahtijevala prilagodbu svih nas. Pojedini sustavi morali su reagirati istovremeno, brzo i učinkovito kako oni najranjiviji ne bi ostali zakinuti za podršku i pristup svojim pravima. Na konferenciji su izlagale predstavnice Ministarstva pravosuđa, Ministarstva unutarnjih poslova, Općinskog državnog odvjetništva Velika Gorica, Općinskog kaznenog suda u Zagrebu, Doma Duga Zagreb, Ženske sobe te predstavnice i predstavnici organizatora – Udruge za podršku žrtvama i svjedocima te Nacionalnog pozivnog centra za žrtve kaznenih djela i prekršaja. Osnivanjem telefonskog broja 116 006 Republika Hrvatska je postala peta zemlja u Europi sa standardiziranim brojem 116 006. Osim u Hrvatskoj linija je uvedena u još trinaest država Europske unije (Irskoj, Češkoj, Njemačkoj, Austriji, Danskoj, Portugalu, Nizozemskoj, Finskoj, Latviji, Estoniji, Švedskoj i Francuskoj). Posebno je zanimljiv uvodno predstavljen podatak kako je Nacionalni pozivni centar z žrtve kaznenih djela i prekršaja – 116 006 od svog početka rada 16. srpnja 2013. godine do danas (17. rujna 2020. godine) zaprimio 9.700 poziva.
Tijekom konferencije ocijenjeno je kako je dugo vremena žrtva bila smatrana samo objektom i procesnim alatom, međutim danas je položaj žrtve i status njezinih prava značajno unaprijeđen. Tijekom lipnja 2020. godine Europska unija je donijela Strategiju Europske unije u području prava žrtava. U strategiji su utvrđene brojne mjere za sljedećih pet godina, pri čemu je naglasak na dva cilja: (1) osnažiti žrtve da prijavljuju zločine, da traže odštete i, konačno, da se mogu oporaviti od posljedica zločina; (2) surađivati sa svim relevantnim akterima u području prava žrtava. Nedavna pojava pandemije COVID-a 19 i mjere ograničenja kretanja donesene zbog nje utjecale su na porast nasilja u obitelji, seksualnog zlostavljanja djece, kiberkrimnaliteta i rasističkih i ksenofobnih zločina. Zbog toga je posebno važno da je okvir za potporu i zaštitu žrtava otporan i dok traju različite moguće krizne situacije, kao što je npr. pandemija virusa COVID-19.
Tijekom konferencije izneseno je kako se Nacionalnom pozivnom centru za žrtve kaznenih djela i prekršaja – na telefonski broj 116 006 mogu javljati sve žrtve bez obzira da li su prethodno prijavile kazneno djelo ili prekršaj. Upravo će na ovom broju moći dobiti potrebnu pravnu i emocionalnu pomoć. Linija je otvorena svakog radnog dana od 8.00 do 20.00 sati za cjelokupno područje Republike Hrvatske, a pozivi su za sve pozivatelje besplatni i potpuno anonimni. Za vrijeme trajanja zatvaranja tijekom mjeseca ožujka, travnja i svibnja, primijećen je porast broja slučajeva obiteljskog nasilja. Također, tijekom konferencije izneseni su i brojni izazovi s kojima su se susretale i s kojima danas u okolnostima „novog normalnog“ žive organizacije civilnog društva kao pružatelji usluga. To su slučajevi nemogućnosti kontaktiranja nadležnih institucija, nemogućnost ispunjavanja njihovih obveza kao poslodavaca za osiguravanje uvjeta za rad od kuće, raspisivanje natječaja tijekom trajanja izvanrednih okolnosti, nedostatak zaštitne opreme, kao i nedostatak usmjerenih uputa za rad i postupanja u izvanrednim okolnostima uvjetovanim epidemiološkom situacijom. Kao poseban problem prepoznat je nedostatak odgovarajućih prostorija kod nadležnih institucija (sudova, policijskih postaja i odvjetništva) u kojima bi se mogla pružati podrška, a koje bi istovremeno mogle ispunjavati uvjete za poštivanje fizičke distance.
Vezano za osobe s invaliditetom, posebno je naglašeno kako je tijekom trajanja izvanrednih okolnosti posebno otežano stupanje u kontakt, omogućavanje javljanja i pružanja odgovarajuće i potrebne podrške osobama s invaliditetom, koja je i u normalnim okolnostima življenja neophodna i specifična.