Europski događaj AccessibleEU – Unaprjeđenje pristupačnog obrazovnog ekosustava
Europski događaj AccessibleEU – Unaprjeđenje pristupačnog obrazovnog ekosustava
Dana 9. rujna 2025. godine u prostorima Europskog sveučilišta Cipar u hibridnom formatu održan je stručni skup pod nazivom „Enhancing an Accessible Educational Ecosystem“ – „Unaprjeđenje pristupačnog obrazovnog ekosustava“. Skup je organizirao European Accessible Resource Centre.
Cilj skupa je bio ukazivanje na potrebu razvoja i unaprjeđivanja pristupačnog obrazovnog sustava pri čemu se ne misli samo na pristupačnost u smislu uklanjanja arhitektonskih barijera te digitalnu pristupačnost, asistivnu tehnologiju i sl. za studente i profesore već i na osmišljavanje novih kurikuluma različitih zanimanja: liječnika, učitelja, pravnika, arhitekata itd. u okviru kojih će budući stručnjaci odmah razvijati pogled i znanja o pristupačnom svijetu i primjeni univerzalnog dizajna na svim poljima za sve osobe pa tako i za osobe s invaliditetom.
U tom smjeru u okviru stručnog skupa se željelo prepoznati koja bi bila uloga visokog obrazovanja, strukovnog obrazovanja te asistivne tehnologije u promociji pristupačnosti, utvrđivanju izazova i mogućnosti politika i praksi u osiguravanju pristupačnosti. Jedan od podciljeva je ideja promjene postojećih kurikuluma visokog obrazovanja, a potom i utvrđivanje koje politike je potrebno mijenjati kako bi se osigurala provedba EU Direktive o pristupačnosti te u svrhu toga i povezale različite struke: učitelji, tehnolozi (inženjeri), zagovaratelji prava te oni koji razvijaju nove politike.
Stručni skup je bio organiziran u dvije panel rasprave, prva pod nazivom „Ubrzajte svoj obrazovni put: Zašto je pristupačnost važna“. Sudionici panela bili su: Isabel Martinez Lozano, direktorica programa sveučilišta i za mlade u okviru Zaklade ONCE u Španjolskoj, Roberta Lulli iz Europskog foruma za osobe s invaliditetom (European Disability Forum) i Ljubomir Mišćević, profesor Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu i ujedno predstavnik Hrvatske za Pristupačnu Europu (AccessibleEU).
Panel je bio usmjeren na ulogu visokog obrazovanja u pripremi studenata za tržište rada naglašavajući pri tome značaj pristupačnosti i prepoznavanje primjera dobre prakse u visokom obrazovanju. U okviru panela govorilo se o istraživanju Europskog foruma za osobe s invaliditetom u okviru kojeg su analizirali 168 različitih kurikuluma partnerskih zemalja: Španjolska, Austrija, Cipar i Češka. Ustanovili su da većina kurikuluma u visokom obrazovanju nema pristupačnost i univerzalni dizajn. Kada se pojavljuju, to su obično pojedinačni kolegiji koje su kreirali profesori s osobnim interesom za to ili programi vezani za studije invaliditeta i asistivne tehnologije. Pristupačnost je češća u obrazovanju, zdravstvu, ICT-u i društvenim znanostima, a manje u poslovanju, umjetnosti i humanističkim znanostima.
Postoje primjeri dobre prakse u Europi gdje se radi više o prilagodbama i uslugama nego o integraciji pristupačnosti i dizajna za sve u kurikulum, ali sveučilišta su otvorenija u pristupu digitalnim kurikulumima i pristupačnim digitalnim materijalima.
Profesor Ljubomir Mišević predstavio je edukativne materijale (udžbenike) za studente o pristupačnosti kao i kolegije u okviru kojih se govori o tome već na prvoj godini studija (prijediplomskog). Naglasio je i značaj suradnje različitih institucija: različitih fakulteta i udruga te stručnih komora te da je potrebno raditi na unaprjeđivanju iste te je govorio i o Viktoru Papeneku i njegovom radu: Dizajn za stvarni svijet. Pohvalio je i predstavio rad Ureda za studente s invaliditetom Sveučilišta u Zagrebu te i predložio prisutnima osnivanje takvih službi kao bitnim u pružanju podrške profesorima koji ne poznaju osnove različitih invaliditeta kao i potreba, prilagodbe i sl.
U okviru navedenog panela istaknulo se i da vrlo često nastavnici i studenti nemaju dovoljnu pripremu za poučavanje o pristupačnosti. Ključna je izgradnja kapaciteta nastavnog osoblja – edukacija nastavnika. Drugi važan aspekt je uključivanje korisnika. O navedenom se govorilo i kroz drugi panel pod nazivom „Kako asistivne tehnologije i EU direktiva o pristupačnosti podržavaju učenike u njihovom obrazovanju“ u kojem je dan primjer Gruzije u kojoj studenti educiraju nastavnike o korištenju različitih asistivnih tehnologija kako bi ih mogli primjenjivati u svojem radu. Govorilo se i o primjerima senzibiliziranih nastavnika.
Sudionici panela bili su Gottfried Zimmerman, profesor sa sttutgartskog Media University i nacionalni stručnjak za AccessibleEU za Njemačku, Miguel Angel Valero, zamjenik direktora ETSIS – katedre Politehničkog fakulteta u Madridu te Jospeh Karis ICT stručnjak u Organizaciji za standardizaciju Cipra (CYS).
Panel je bio usmjeren na naglašavanje poveznice između tehnološke inovacije i politike, usredotočujući se na ulogu pomoćnih tehnologija u ispunjavanju zahtjeva prema EU direktivi o pristupačnosti (EEA), kao i na tržišne trendove i nove inovacije u alatima za pristupačnost u obrazovanju. Sudionici su zaključili da je visoko obrazovanje kao i sve javne institucije dužno inkorporirati EU direktivu o pristupačnosti, no jedan od sudionika je naglasio da budući da nema kaznenih penala ona se često ne primjenjuje.
Govorilo se i o mogućoj štetnosti asistivne tehnologije, na što se potom osvrnuo Gottfried Zimmerman te je naglasio da bi tehnologija uvijek trebala biti podrška osobama, a ne zamjena. To je praktični princip p okojim radimo, i zanimljivo je da ponekad tehnologiju koristimo kako bismo zaštitili ljude od tehnologije. Na primjer, aplikacije za mentalno zdravlje gdje se opuštate i smirujete. Koristite tehnologiju da se maknete od negativnih utjecaja tehnologije. S druge strane, tehnologija može biti korisna za samostalnost osoba. Na primjer, gledamo UI i robotske pomoćnike koji ne smiju zamijeniti ljude, ali u nedostatku osoba za njegu roboti mogu pomoći u nekim tehničkim ili manualno potrebnim poslovima. No, to nije crno-bijela stvar već moramo pronaći najbolji način korištenja tehnologije ili možda nekorištenja.
Panel se usmjerio i na značaj harmoniziranih standarda za primjenu EU direktive o pristupačnosti. Njihova izrada je pri kraju te će biti objavljeni u travnju ili svibnju 2026. godine.
Stručni skup putem ZOOM webinara popratila je i savjetnica pravobranitelja Lidija Pongrac.
Više informacija možete naći na poveznicama
https://accessible-eu-centre.ec.europa.eu/about-accessibleeu_en
https://accessible-eu-centre.ec.europa.eu/content-corner/multimedia-content_en