U Slavonskom Brodu održana edukativna radionica za studentice i studente studija Sestrinstvo
Na inicijativu izv. prof. dr. sc. Blaženke Kljaić Bukvić, dr. med., u Slavonskom Brodu je 11. studenog 2025. godine održana edukativna radionica za studentice i studente koji pohađaju kolegij Rehabilitacija u zajednici, koji se održava na drugoj, završnoj godini sveučilišnog diplomskog studija Sestrinstvo, Fakulteta za dentalnu medicinu i zdravstvo, Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku. Radionicu na temu „Izjednačavanje mogućnosti za osobe s invaliditetom“ vodio je Mario Burek, savjetnik pravobranitelja za osobe s invaliditetom.
Cilj diplomskog sveučilišnog studija Sestrinstva je obrazovanje stručnjaka za samostalni rad u kliničkim bolnicama, zdravstvenim zavodima i institutima, kao i za suradnički rad u znanstvenim i kliničkim istraživanjima na zdravstvenim visokim učilištima. Po završetku ovog studija, studenti stječu naziv magistra sestrinstva, što je najviši stupanj edukacije u sestrinstvu. U sklopu kolegija Rehabilitacija u zajednici studenti se, između ostalog, educiraju i promišljaju o različitim programima rehabilitacije u zajednici kojima je moguće osigurati podršku koja će omogućiti izjednačavanje mogućnosti za osobe s invaliditetom. S tim ciljem, uz predavanja, radionice i upoznavanje s udrugama koje okupljaju osobe s invaliditetom i djecu s teškoćama u razvoju, uspostavljena je i suradnja s institucijom Pravobranitelja za osobe s invaliditetom u sklopu koje se studentima želi približiti i aktualizirati teme koje su važne za osiguranje ravnopravnog položaja osoba s invaliditetom u društvu.
Tijekom radionice održane 11. studenog, savjetnik pravobranitelja za osobe s invaliditetom okupljene je upoznao s djelokrugom i načinom rada institucije Pravobranitelja za osobe s invaliditetom te ulogom u zaštiti prava osoba s invaliditetom. Primjerima iz prakse prikazano je tko i u kojim situacijama te na koji način se može obratiti pravobranitelju te koje su aktivnosti koje se provode povodom zaprimljenih obraćanja.
Kroz teorijsko izlaganje, radioničke vježbe i međusobnu komunikaciju studentima su predstavljene temeljne promjene koje je u naše društvo unijela Konvencija o pravima osoba s invaliditetom, pobliže su im se pojasnila prava osoba s invaliditetom i kroz konkretne primjere iz prakse pokušalo ih se osvijestiti o važnosti prihvaćanja i postupanja u skladu sa načelima razumne prilagodbe i univerzalnog dizajna u svim područjima svakodnevnog života.
Uzimajući u obzir da će ovi studenti kroz obavljanje svojih poslova često biti u kontaktu s osobama s invaliditetom, tijekom radionice su imali priliku čuti osnovne informacije o uvjetima i načinu ostvarivanja prava i usluga podrške za osobe s invaliditetom u različitim sustavima (npr. socijalna skrb, zdravstvo, mirovinsko osiguranje, povlastice u prometu, zapošljavanje, rad, obrazovanje i dr.). Ukazano je na izazove i prepreke s kojima se osobe s invaliditetom suočavaju prilikom ostvarivanja tih prava i usluga te je naglašena iznimno važna uloga zdravstvenih djelatnika u svladavanju tih izazova i prepreka.
Radionica je poslužila i kako bi se studenticama i studentima ukazalo na važnost korištenja odgovarajuće terminologije i primjenu odgovarajućih modela prilikom komunikacije s osobama s invaliditetom. Prikazani su primjereni načini komunikacije i odnosa prema osobama s invaliditetom, a praktične vježbe i primjeri iz svakodnevnog života podučili su sudionike radionice o načinu ostvarivanja primjerenog kontakta i komunikacije s osobama s invaliditetom različitih vrsta i težina invaliditeta.
Tijekom radionice se istaknula važnost promicanja kvalitete života osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju, a kako bi se u tome postigao napredak istaknuta je važnost doprinosa svih članova društva – pa tako i zdravstvenih djelatnika – koji prilikom komunikacije s osobama s invaliditetom svoj odnos trebaju temeljiti na stavovima i razmišljanjima bez stereotipa i predrasuda, odnosno komunikaciji koja će biti uključujuća i koja će osigurati poštivanje dostojanstva i osobnosti svakog pojedinca.
Pitanja, komentari i iskustva koja su profesorica, studentice i studenti podijelili tijekom radionice odaju dojam kako kod ovih mladih ljudi postoji ohrabrujući interes i zainteresiranost za navedene teme, što je važan preduvjet za stvaranje inkluzivnog društva u kojemu će osobe s invaliditetom biti ravnopravni građani s jednakim mogućnostima za sudjelovanje u svim životnim aktivnostima kao i svi ostali.