Online panel rasprava „Moje pravo na obrazovanje“
Online panel rasprava „Moje pravo na obrazovanje“
Na početku rasprave sve prisutne pozdravila je izvršna direktorica Centra za razvoj obrazovanja Maria Tomić Preiner te istaknula da je cilj ove rasprave prepoznati izazove i probleme s kojima se danas susreću studenti s invaliditetom, a kako bi se izradio akcijski plan djelovanja. Naglasila je pri tome da u odnosu na vrijeme kada je ona studirala, a kada se studij nije birao prema interesima i sposobnostima nego u skladu s pristupačnosti zgrade fakulteta, danas su studiji ipak dostupniji za osobe s invaliditetom. No, još uvijek postoje bitne okosnice koje je nužno potrebno osigurati i unaprijediti kako bi studiranje bilo ravnopravno za osobe s invaliditetom, a kao što su prijevoz, nepovezanost studija i ostalih bitnih dionika, broj koordinatora na visokim učilištima i sl.
Predstavnici Udruge SUMSI, Udruge Liberato i Hrvatskog saveza slijepih govorili su o izazovima s kojima se susreću njihovi članovi studenti s invaliditetom: prijevoz, prilagođena literatura, osobni asistenti u akademskom okruženju i sl.
Voditeljica Ureda za studente s invaliditetom Sveučilišta u Zagrebu predstavila je oblike potpore te radna tijela Sveučilišta u Zagrebu koja skrbe o studentima s invaliditetom. Predstavila je i Koordinaciju pravobraniteljice za osobe s invaliditetom u području visokog obrazovanja. Vrlo detaljno opisala je i kolegij Vršnjačke pomoći.
Koordinatorica studenata s invaliditetom s Ekonomskog fakulteta dala je mišljenje da je potrebno razlikovati studente s invaliditetom i studente s teškoćama (teškoće učenja, disleksija, teškoće mentalnog zdravlja) pri tome istaknuvši da je veliki broj studenata s nevidljivim invaliditetom te studenata s teškoćama mentalnog zdravlja. Jako je bitno i da postoji dovoljan broj koordinatora za studente s invaliditetom kako bi im se pružila pravodobna i primjerena pomoć.
Centar za razvoj vrijednosti predstavio je ukratko i rezultate koje su dobili u okviru svoje ankete te su istaknuli da im je jako bitno da upravo sudionici koji su prve osobe koje se skrbe o studentima s invaliditetom daju svoj osvrt i istaknu koji su to glavni problemi, odnosno što je ono što je potrebno unaprijediti. Zanimljiv je bio odgovor same osobe s invaliditetom koja sada radi kao pedagog u dječjem vrtiću te ima iskustvo studiranja kao osobe s invaliditetom – između ostalog je istaknula da je bitno da određene ustanove i firme stipendiraju te kasnije i zapošljavaju studente s invaliditetom. Bitnim je istaknula i da se studente s invaliditetom informira u koje studentske organizacije se mogu uključiti te da je bitno se povezati s drugim državama.
Rasprava je još jedanput progovorila o onome o čemu i Pravobranitelj za osobe s invaliditetom godinama izvještava u okviru svojih godišnjih izvješća: o potrebi jedinstvenog prikupljanja podataka (evidencije) o studentima s invaliditetom, osnivanju službi za potporu studentima te zapošljavanju dovoljnog broja osoba koje bi bile zaposlene u okviru službi i dovoljan broj koordinatora za studente s invaliditetom, osiguravanju potpore osobnih asistenata u akademskom okruženju te studentskom domu, prilagodbama u akademskom okruženju, osiguravanju prilagođenog prijevoza i sl. Panel rasprava je pokazala i da je potrebno prije svega definirati tko su studenti s invaliditetom, a kako bi se onda i taj termin koristio na jedinstven i svima razumljiv način.