Okrugli stol u sklopu projekta „Obrazovanje – pravo, a ne dar“

Udruga SIDRO – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću organizirala je dana 29. siječnja 2025. godine u prostorima Novinarskog doma okrugli stol u sklopu projekta „Obrazovanje – pravo, a ne dar“. S ciljem prepoznavanje izazova i potreba predškolskog odgoja i obrazovanja s aspekta sve djece pa i ranjivih skupina, ali i s aspekta odgojitelja, Udruga Sidro organizirala je okrugli stol te pozvala različite institucije na aktivno sudjelovanje na okruglom stolu.

Uvodničari u raspravi bili su prof.dr.sc. Jasna Krstović, profesorica u mirovini, savjetnica rektorice Sveučilišta u Rijeci, prof. dr.sc. Emina Berbić Kolar, dekanica Fakulteta za odgojne i obrazovane znanosti u Osijeku, Dijana Kesonja, zamjenica pučke pravobraniteljice, Luka Juroš, pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade Grada Zagreba te Lidija Pongrac, savjetnica pravobranitelja za osobe s invaliditetom.

Profesorica Jasna Krstović osvrnula se na postojeće obrazovne politike i dostignuća Republike Hrvatske u ostvarivanju postavljenih ciljeva osiguravanja predškolskog odgoja i obrazovanja za djecu jasličke i vrtićke dobi, a koji i nadalje nema mogućnosti prihvatiti svu djecu te je i dalje ispod europskog prosjeka. Istaknula je značaj zajedničkog djelovanja i participacije akademske zajednice, praktičara i donositelja odluka i obrazovnih politika. Osvrnula se vrlo kritički na činjenicu da nemamo strategije razvoja predškolskog odgoja i obrazovanja kao i na zapošljavanje nestručnih zamjena odnosno osoba koji nisu odgojitelji te naglasila postojanje instituta e-savjetovanja samo u pro-forma obliku bez uvažavanja mišljenja stručnjaka i javnosti.

Profesorica Emina Berbić Kolar govoreći o izazovima osposobljavanja odgojitelja opisala je postupak stvaranja programa osposobljavanja/dokvalifikacije stručnjaka koji nisu završili odgojiteljske studije. Naglasila je da smatra, a s čime su se u raspravi i mnogi složili da bi financiranje predškolskog odgoja i obrazovanja s ciljem stvaranja jednakih uvjeta za svako dijete trebalo biti na državnoj, a ne na lokalnoj razini. Lokalne zajednice nemaju jednako dostupna financijska sredstva za osiguravanje dostupnosti i kvalitete predškolskog odgoja i obrazovanja unatoč državnoj potpori.

U raspravi se vezano na to naglasilo da nije istina da nema dovoljan broj odgojitelja nego obi odlaze iz sustava zbog uvjeta rada: problemi njihovih plaća u različitim lokalnim zajednicama, nepoštivanje Državnog pedagoškog standarda predškolskog odgoja i obrazovanja i sl.

Dijana Kesonja je predstavila istraživanje i saznanja Pučke pravobraniteljice o uključenosti Roma u sustav obrazovanja te vrlo nisku razinu uključenosti u predškolski odgoj i obrazovanje.

Lidija Pongrac se osvrnula na pravo djece s teškoćama u razvoju te istaknula da unatoč postojanju Konvencije o pravima osoba s invaliditetom te nacionalnih propisa koji obuhvaćaju pravo djece s teškoćama u razvoju ona često bivaju isključena iz sustava predškolskog odgoja i obrazovanja, ali i ostalih razina obrazovanja. Istaknula je pogled na invaliditet kao nesposobnost te da je potrebno razmišljati da se na djecu s teškoćama u razvoju prilikom upisa i određivanja vrste programa treba gledati kao na ostalu djecu uz obvezu osiguravanja razumne prilagodbe. Istaknula je i pravo roditelja na rad koji se veže uz uključivanje djece u predškolski program odgoja i obrazovanja te postavila nekoliko pitanja upravo ukazujući da ih se bez osnove stavlja u nepovoljniji položaj: što se može dobiti uključivanjem na jedan sat u vrtić, ako se ističe da u vrtiću ne mogu boraviti duže od nekoliko sati ili da se ne mogu uključiti u njihovom najboljem interesu, kako će moći biti uključeni u obavezni osnovnoškolski program obrazovanja i sl. Istaknula je i potrebu mijenjanja određenih odredbi Državnog pedagoškog standarda predškolskog odgoja i obrazovanja s čime se odgojitelji nisu složili uz tvrdnju da je to jedini dokument koji je po njima kvalitetan i osigurava za sve kvalitetno vrtićko okruženje.

Luka Juroš je predstavio izazove s kojima se osnivači susreću u osiguravanju stručnog kadra te predstavio postignuća Grada Zagreba u posljednje gotovo četiri godine kako u izgradnji novih vrtića tako i osiguravanju potrebne podrške unutar vrtića.

Zaključno je predstavnica Udruge Sidro istaknula da su susreti ovog tipa jako bitni kako bi se različiti stručnjaci i različite institucije međusobno čule i razmotrile različite perspektive i izazove te tako zajednički utjecale na stvaranje kvalitetnog vrtićkog okruženja kako za djecu tako i djelatnike vrtića. Pozvala je prisutne na završnu konferenciju projekta koja će se održati krajem travnja ili početkom svibnja.

Više o projektu „Obrazovanje – pravo, a ne dar“ možete naći na poveznicama:

https://udruga-sidro.hr/obrazovanje-pravo-a-ne-dar/

https://udruga-sidro.hr/rezultati-istrazivanja-obrazovanje-pravo-a-ne-dar/