Održan skup Grad Zagreb – primjer dobre prakse u osiguravanju javnog prijevoza za osobe s invaliditetom u Hrvatskoj – vizije pristupačnog i financijski učinkovitog prijevoza
Održan skup Grad Zagreb – primjer dobre prakse u osiguravanju javnog prijevoza za osobe s invaliditetom u Hrvatskoj – vizije pristupačnog i financijski učinkovitog prijevoza
Pravobranitelj za osobe s invaliditetom u suradnji s Gradskim uredom za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Grada Zagreba i Zajednicom saveza osoba s invaliditetom Hrvatske – SOIH organizirao je 13. studenog okrugli stol o prijevozu za osobe s invaliditetom u Zagrebu. Na okruglom stolu su izlagali predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU. Predsjednica SOIH-a Marica Mirić podsjetila je na ulogu pokreta osoba s invaliditetom u uvođenju prilagođenog prijevoza za osobe s invaliditetom u Hrvatskoj, a Marinka Bakula Anđelić iz Gradskog ureda govorila je o planovima koje Grad Zagreb ima vezano uz unaprjeđenje usluge specijaliziranog kombi prijevoza kroz nabavu novih kombi vozila i izmjenu Pravilnika kojim je taj prijevoz reguliran. Rukovoditelj poslovnog područja Promet iz ZET-a, gospodin Paško Đirlić govorio je o izazovima osiguravanja pristupačnog prijevoza za osobe s invaliditetom iz perspektive ZET-a kao pružatelja usluga. Osobe s invaliditetom koje koriste javni gradski prijevoz i specijalizirani prijevoz govorile su o svojim iskustvima i iznijeli brojne prijedloge za unaprjeđenje. Tragom tih prijedloga planira se održavanje dodatnih sastanaka sa ZET-om i ministarstvima kako bi se unijela potrebna poboljšanja.
Zamjenica pravobranitelja za osobe s invaliditetom Mira Pekeč Knežević uvodno je istaknula kako osobe s invaliditetom kao i svi ostali građani imaju pravo na dostupan prijevoz ne samo za odlazak na posao, u školu ili na fakultete ili posjet liječniku već i za odlazak na sve druge aktivnosti slobodnog vremena što nedostaje i ondje gdje su osnovne potrebe za prijevozom bar u određenoj mjeri zadovoljene kako je to slučaj u Gradu Zagrebu.
Budući da se u odnosu na cestovni prijevoz pritužbe pravobranitelju u najvećem dijelu odnose na nedostupnost pristupačnog i prilagođenog prijevoza za osobe s invaliditetom širom Hrvatske odlučili smo organizirati skupove na ovu važnu temu u većim hrvatskim gradovima počevši s ovim skupom u Zagrebu kojeg ističemo kao primjer dobre prakse uz napomenu da i dalje postoje prostori za značajna poboljšanja.
Osobe s invaliditetom koje se kreću uz pomoć invalidskih kolica koje studiraju, zaposlene su u Gradu Zagrebu ili ga posjećuju kao turisti imaju velikih teškoća u korištenju javnog gradskog prijevoza. Usprkos tome što su uloženi veliki napori da se gradski prijevoz učini pristupačnim nabavom niskopodnih tramvaja i autobusa, i dalje se koriste vozila koja nisu niskopodna ili nisu opremljena rampama na izvlačenje, a velik broj stajališta također nije prilagođen. Poseban je problem što ova kategorija osoba ne može koristiti specijalizirani prijevoz prilagođenim kombi vozilom jer se njegovo korištenje uvjetuje prebivalištem u Gradu Zagrebu, a zbog njegova nedostatnog kapaciteta ne zadovoljava ni potrebe osoba s invaliditetom koje imaju prebivalište u Gradu Zagrebu.
Svjesni smo da će određenim kategorijama osoba s invaliditetom prijevoz od vrata do vrata uvijek biti najbolja opcija stoga smo poseban naglasak stavili na uslugu specijaliziranog kombi prijevoza. U tom kontekstu nas je Laura Trujillo Parra predstavnica Gradskog instituta za osobe s invaliditetom iz Barcelone upoznala s načinom na koji je ta usluga organizirana u tom gradu. U Barceloni je 3% taksi vozila prilagođeno za osobe s invaliditetom, a vožnje prilagođenim prijevozom dostupne su od 7 sati ujutro do ponoći, a vikendom od 8 sati ujutro do 2 ujutro idućeg dana. Raspored vožnji se utvrđuje 48 sati ranije.
Petra Grgasović iz Regionalna energetsko-klimatska agencija Sjeverozapadne govorila je o utjecaju koji će na mobilnost osoba s invaliditetom imati energetska tranzicija. referirala se na dio iz “EU strategije za održivu i pametnu mobilnost” (2020.) koji kaže: “Paralelna zelena i digitalna tranzicija trebale bi preoblikovati sektor mobilnosti, nanovo definirati povezanost i oživjeti gospodarstvo
Istaknuta je potreba vraćanja usluge noćnih vožnji ZET-ovim prilagođenim kombijima. Sudionici drugog panela objašnjavali su zašto (ne) koriste javni gradski prijevoz i prijevoz prilagođenim ZET-ovim kombijima. Laura Begić, Siniša Kekić, Ivan Fran Gugić, Ivona Sudar, Katarina Strunjak, Maja Popović, Sonja Mihajlović opisivali su svoja ugodna i neugodna iskustva u procesu naručivanja vožnji i samoj vožnji javnim gradskim prijevozom, kombijima te (ne)pristupačnim tramvajima. Istaknuta je potreba obnove infrastrukture, odnosno nabavke novih prilagođenih ZET-ovih vozila i niskopodnih tramvaja. Naglašena je i potreba obnove stajališta tramvaja kako prednji kotači kolica ne bi upadali u rupu između stajališta i tramvaja koja je na nekim mjestima toliko velika da je sigurnost osobe s invaliditetom ugrožena prilikom ulaska (elektromotornim) kolicima u tramvaj.
U trećem panelu razgovaralo se o ulozi institucija u osiguravanju prilagođenog prijevoza za osobe s invaliditetom te o pristupačnom taksi prijevozu. Kao prepreka učinkovitijem institucionalnom rješavanju prepreka u organizaciji prijevoza istaknuta je činjenica da neka ministarstva nemaju kontakt osobe za pitanja osoba s invaliditetom u području za koje je to ministarstvo zaduženo pa djelatnici nemaju dovoljno potrebnih specifičnih informacija. S druge strane, glavna prepreka postojanju prilagođenog taksi prijevoza u Zagrebu je financijske naravi, jer su takva vozila značajno veća i skuplja, a potražnja nije dovoljno velika da bi to bilo financijski opravdano.
Roman Baštijan iz udruge Zamisli naveo da bi, ako se bude subvencionirali elektro – romobili i slična prijevozna sredstava, trebalo svakako u to uvrstiti i pomagala za kretanje osoba u kolicima (kao što je tzv. Triride i sl. pomagala). Usporedio je količinu zagađenja kod prijevoza osoba s invaliditetom kombi vozilom, u odnosu na samostalno kretanje te iste osobe pomoću pomagala s elektromotorom. Laura Begić rekla je da ona kao osoba s invaliditetom u elektromotornim kolicima ima velikih problema s prijevozom tramvajima, jer tramvaji ovise o rampama koje iz raznoraznih razloga često ne funkcioniraju, a problem je i s podvožnjacima kod kojih gotovo nijedan elevator ne radi.
Denis Marijon (predsjednik Saveza SUMSI) se nadovezao te zaključio da nijedan od problema koje je Laura spominjala ne bi postojao da se u Hrvatskoj, prije samo nekoliko desetljeća, kao u nekim drugim zemljama, razmišljalo o prilagodbama po principu tzv. univerzalnog dizajna umjesto o posebnim prilagodbama za osobe s invaliditetom koje u praksi uglavnom ne funkcioniraju. Marijon je naglasio da, što se tiče prijevoza studenata s invaliditetom, Savez SUMSI jedino rješenje problema vidi u odluci Ministarstva znanosti (ili neke druge institucije), da otvori natječaj po uzoru na prilagodbu literature za slijepe i slabovidne učenike i studente. Naime, na taj se natječaj mogu javiti samo oni dionici koji imaju potrebne uvjete i infrastrukturu, kao i praksu na tom području. Na taj način bi se, korištenjem financijskih sredstva koja već postoje, riješila velika većina problema prijevoza studenata s invaliditetom.
Dio zaključaka Okruglog stola održanog u Hotelu Dubrovnik je da je za poboljšanje postojećeg prilagođenog javnog prijevoza ključna edukacija vozača, ali i da osobe s invaliditetom još uvijek vrlo često moraju biti asertivne i vrlo snalažljive, kako bi dostupne mogućnosti prijevoza iskoristile na željeni način. Tek kada prijevoz postane u potpunosti prilagođen i dostupan, osobe s invaliditetom moći će istinski uživati pravo na slobodu kretanja kakvu imaju njihovi (su)građani bez invaliditeta. Ivona Šeparović, Savez SUMSI.
Na panelu koji je okupio ostale pružatelje usluge prijevoza za osobe s invaliditetom u ime Društva distrofičara Zagreb govorila je Marica Mirić, a o prijevozu koje za svoje članove organizira Društvo cerebralne i dječje paralize Zagreb govorila je Zvjezdana Delić. Udruge kao i drugi pružatelji ove usluge imaju velike teškoće sa zapošljavanjem vozača i dotrajalošću voznog parka kojeg su uglavnom nabavili iz donacija. Uslugu prijevoza i aplikaciju koja je razvijena za osiguravanje prijevoza i asistencije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu govorila je Marina Šimunec Zović iz Ureda za studente s invaliditetom koji postoji pri Fakultetu. Direktor Ibusa Ivan Maslač predstavio je ovo privatni poduzeće koje s 14 vozila osigurava i prijevoz za studente Filozofskog fakulteta koji sufinancira Fakultet.
ZAKLJUČCI:
Od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost treba tražiti:
- osiguranje namjenskih sredstava za poticanje aktivne mobilnosti tj. kupnju običnih ili hibridnih (električnih) tricikala
- osiguranje namjenskih sredstava za poticanje kupnje dodataka invalidskim kolicima tj. kupnju 3. električnog kotača opremljenim baterijom
- osiguranje namjenskih sredstava za kupnju električnih vozila za prijevoz osoba s invaliditetom (udruge, fizičke osobe, tvrtke koje se bave javnim prijevozom)
- Potrebno je obavezati platforme za posredovanje u taksi uslugama (npr. Uber, Bolt, ….) da
- moraju pružati usluge na cijelom teritoriju RH (bez geografskog ograničenja na gusto naseljena područja
- moraju omogućiti posebne kategorije vozila i pripadajućih cijena za osobe s invaliditetom, i to u 3 potkategorije:
- 1.kategorija – regularno vozilo po redovnoj cijeni koje omogućava jednostavno smještanje osobe s invaliditetom i prijevoz kolica u prtljažniku (modele vozila treba definirati s udruženjima)
- 2.kategorija – prilagođena vozila s mehaničkom kosom rampom
- 3.kategorija – prilagođena vozila s hidrauličnom rampom
- Potrebno je izmijeniti porezne zakone u cilju poreznih rasterećenja osoba s invaliditetom, udruga i taksi službi prilikom kupnje opremanja vozila namijenjenih za prijevoz osoba s invaliditetom (PDV, homologacija…)( očekivani rezultat 30% povoljnija vozila)
- Potrebno je pojednostaviti postupak homologacije nadograđenih vozila za prijevoz osoba s invaliditetom te riješiti nesuglasice vezano za najveću dopuštenu nosivost
- Grad Zagreb i slična urbana središta trebaju poticati razvoj mikromobilnosti temeljene na novim rješenjima popu Kavalir usluge u Ljubljani
- Udruge osoba s invaliditetom trebale bi kontrolirati provedbu Direktive 2001/85/EZ i Uredbe 181/2011
- Pitanje autobusnog međunarodnog i međugradskog prijevoza?
- Pored Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i Zavod za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom treba dio sredstava koristiti za osiguravanje mobilnost zaposlenih osoba s invaliditetom i osoba s invaliditetom u pre/dokvalifikaciji. Vožnje vezane uz odlazak i povratak s radnog mjesta čine najveći broj ZET-ovih vožnji — čak 25%.
- Mala poboljšanja u komunikaciji oko vozila taksi službi i pouzdanosti tih podataka mogu bitno poboljšati prijevoz za osobe s invaliditetom pa je potrebo organizirati edukaciju za vozače i upiti prijedloge taksi udruženjima.
- Grad Zagreb treba s URIHO-m vidjeti u kojoj mjeri URIHO može popuniti neke od potreba onih koji su spremni platiti vožnje — poput turista ili onih koji nemaju prebivalište, budući da imaju svoje kombije.